۲۰۱۵! سالی که انصافا باید گفت برای طرفداران PC از لحاظ بهینهسازی بازیهای مختلف، سالی نامطلوب و نامناسب بود. سال ۲۰۱۵ به پایان رسید و زمان بررسی بهینهترین بازیهای آن فرا رسیده است. به همین مناسب بد نیست که نگاهی به ۱۰ عنوان بهینهشده بر روی پلتفرم PC بیندازیم تا شک و شبهات بوجود امده برای بهینهسازی عناوین گوناگون ۲۰۱۵ از بین برود و آگاهی لازمه را بدست آوریم. لذا در این مقاله، بر روی نسخههای نهایی بههمراه بروزرسانهای مختلف تمرکز میکنیم. با ما در ادامه مطلب همراه شوید.
بگذارید چندین سوال در ابتدای مقاله بپرسیم و به پاسخهایشان هم برسیم:
- آیا این عناوین موفق شدهاند که با چندین کارت گرافیک و پردازندههای چند هستهای سازگاری داشته باشند؟
- آیا تنظیمات گرافیکی و جلوههای بصری قابل قبولی ارائه میدهند؟
- آیا حداقل سیستمهای موردنیاز و پیشنهادی آنها واقعی بوده است؟
اما معیار ما برای بهینه خطاب کردن یک بازی PC چیست؟ اجازه بدهید قبل از شروع، این مطلب را روشن کنیم. از نظر ما، عنوانی بهینه محسوب میشود که به خوبی بر روی چندین CPU و کارت گرافیک و تمامی هستهها و پردازندههای گرافیکی ممکن اجرا شود و در آن خبری از تنظیمات و جزئیات کنسولی (از قبیل محدودهی دید بسیار کم و محدود، مشکل نمایش دادن کلیدهای کنترلر حتی زمان استفاده از ماوس و صفحهکلید و مشکلات مربوط به هدایت ماوس) نباشد. عنوانی که تنظیمات گرافیکی فراوان و قابل قبولی برای تغییر دادن در اختیار بازیباز قرار داده و از طرفی هم بهخوبی اجرا شود و زیبا به نظر برسد. به طور خلاصه ما قصد داریم جنبههای فنی بازیها را مورد بررسی قرار دهیم. بدین معنا که نه تنها موتورگرافیکی بازی مورد نظر باید بر روی قطعات روز به خوبی عمل کند، بلکه سازندهی بازی تنظیمات گرافیکی مخصوص PC و فناوریهای انحصاری این پلتفرم از قبیل SLI و Crossfire و امکانات کنترل بهینه برای PC را نیز نباید فراموش کرده باشد.
۱۰) Project CARS
Project CARS را میتوان از نظر جلوههای بصری بهترین عنوان سبک مسابقهای(Racing) در پلتفرم PC نامید. علاوه بر این، Project CARS از آن دسته عناوینی بود که پچها و بهروزرسانهای آن کمک زیادی در بهبود عملکرد بازی و رفع مشکلات مربوط به پردازنده کردند. همچنین بعدها یک افکت باران به بازی اضافه شد که به نسخهی بهکار رفته در عنوان انحصاری Driveclub بسیار نزدیک بود. بازی تنظیمات گرافیکی فراوان و گوناگونی را در اختیار بازیباز قرار میدهد و به خوبی از هستههای پردازنده استفاده میکند.
۹) Tom Clancy’s Rainbow Six: Siege
شرکت یوبیسافت با عرضه Rainbow Six: Siege ما را تحت تأثیر قرار داد. با این که گرافیک بازی نسبت به نمایشهای اولیه افت داشت، اما هنوز هم در پلتفرم PC خوب به نظر میرسد. بازی بهخوبی از تمام هستههای پردازنده استفاده میکند و در عین حال مشکل خاصی حتی با پردازندههای دو هستهای ندارد. همچنین یوبیسافت به همراه آخرین بهروزرسان بازی، یک مجموعه از بافتهای Ultra HD را در اختیار کاربران PC گذاشته است. بنابراین، Rainbow Six: Siege لیاقت حضور در این لیست را دارد.
۸) Zombie Army Trilogy
درست همانند Sniper Elite 3 که یکی از بهینهترین بازیهای سال ۲۰۱۴ بود، استودیوی Rebellion موفق شد Zombie Army Trilogy را نیز به همانخوبی پورت کند. این عنوان بهخوبی از تمام هستههای پردازندهی شما استفاده میکند و مشکلات مربوط به SLI این بازی نیز با همکاری انویدیا و Rebellion حل شده است. Zombie Army Trilogy زیبا به نظر میرسد و به زیبایی نیز اجرا میشود. حتی با یک پردازندهی دو هستهای!
۷) Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
بهینهسازی عنوان Metal Gear Solid V: Ground Zeroes در سال ۲۰۱۴ همگی ما را شگفت زده کرد. خوشبختانه Kojima Productions بر خلاف بسیاری از ناشران و توسعهدهندگان ژاپنی، به طرفداران PCباز خود احترام گذاشته و یک عنوان فوقالعاده را به آنها تحویل داد. بازی بهخوبی از تمام قدرت و هستههای پردازنده و تمام GPUهای کارتگرافیک شما استفاده میکند و از هر دو زبان انگلیسی و ژاپنی بهطورکامل پشتیبانی میکند. واقعا زیباست! هر چند مشکلاتی در زمینهی کنترل و اشکال نشاندهنده کنترلها وجود دارد (که از بین آنها، مشکل بزرگنمایی و حرکت دوربین رفع شده است).
۶) Dying Light
Dying Light یکی از عناوینی است که پچ و بهروزرسانهای متعدد آن، خیلیسریع به بهبود بازی کمک کردند. Techland موفق شد مشکلات مربوط به پردازنده را حل کند. حالا بازی با پردازندههایی که بیش از ۴ هسته دارند نیز مشکلی ندارد. همچنین بازی از کارتگرافیکهای چند هستهای بهخوبی پشتیبانی کرده و میدان دید قابل تغییر دارد. خبری هم از مشکلات ماوس هنگام جابهجایی دوربین نیست.
۵) Mad Max
این عنوان جهانباز که توسط استودیوی Avalanche توسعه یافته است، بر روی پلتفرم PC بهخوبی عمل میکند. بازی با پردازندههای چندهستهای و گوناگون مشکلی نداشته است و از SLI/Crossfire نیز پشتیبانی کامل میکند. تنظیماتگرافیکی زیادی در اختیار شما میگذارد و برخلاف جهانباز بودن بازی، شما شاهد هیچگونه Stutter ( لگ و افت فریم ناگهانی) نخواهید بود که یک نکتهی مثبت است.
۴) Battlefield: Hardline
قدرت Frostbite 3! عنوان Battlefield: Hardline بدون شک یکی از بهینهترین عناوین ۲۰۱۵ برای PC است. بهلطف استفاده از موتورگرافیکی قدرتمند Frostbite 3، استودیو Visceral Games قادر به توسعه عنوانی شد که با وجود گرافیکی بسیارخوب، حتی روی کارتگرافیکهای با حافظه ۲ گیگابایت نیز قابل اجرا بود و در پردازنده و گرافیکهای چند هستهای نیز عملکرد بسیارخوبی داشت.
۳) Grand Theft Auto: V
توسعه و عرضه عنوان GTA V نسخه PC، برای Rockstar Games بسیار زمانبر بود اما ارزشش را داشت. برخلاف GTA IV، این نسخه عملکرد بسیارعالی روی PC دارد و از تنظیماتگرافیکی بسیاری بهره میبرد. GTA V هیچگونه مشکلی با گرافیکهای چندهستهای ندارد و بهخوبی از ماوس پشتیبانی میکند. همچنین این نسخه نیز مانند همیشه از مادها پشتیبانی میکند.
۲) The Witcher 3: Wild Hunt
The Witcher 3: Wild hunt را میتوان زیباترین بازی جهانباز تاریخ دانست! گرافیک بازی نسبت به نمایشهای اولیه افت داشته است و تنظیمات NVIDIA نیز حسابی کارتگرافیک شما را به چالش میکشد. هرچند در آپدیتهای اخیر، CD Projekt RED تنظیمات بیشتری برای ویژگیهای NVIDIA قرار داد تا کارایی روی کارتگرافیکهای AMD نیز بهتر شود. البته حتی بدون این ویژگی ها، The Witcher 3: Wild Hunt همچنان زیباترین عنوان جهانباز در سال ۲۰۱۵ است! علاوه بر این، CD Projekt RED بافت های بسیار باکیفیتی نیز در بازی قرار داده که حتی ۲ گیگابایت VRAM نیز مصرف نمیکنند. بازی بهخوبی بهینه شده و از تمامی هستههای CPU به خوبی استفاده میکند. همچنین از مشکلاتی مانند Stutter(لگهای کوچک) نیز خبری نیست. مانند GTA V، این عنوان نیز از مادها بهخوبی پشتیبانی میکند و واقعا کیفیت خوبی نسبت به سیستم مورد نیازش ارائه میدهد.
۱) Star Wars: Battlefront
مطمئنا خیلی از شما نیز این شاهکار فنی را تا بهحال تجربه کردهاید. برخلاف بسیاری از توسعهدهندگان، DICE دقیقا همان چیزی که در هنگام معرفی این عنوان نمایش داد را عرضه کرد. Star Wars: Battlefront بر روی PC بسیار عالی اجرا میشود. بافتهای بسیار باکیفیتی نیز دارد (با مصرف کمتر از ۲ گیگابایت حافظه) و روی پردازنده و کارتگرافیکهای چندهستهای نیز عملکرد خوبی دارد. بهلطف استفاده از موتور Frostbite 3 گرافیک بسیارخوبی نیز ارائه میدهد. هرچند از لحاظ محتوا و گیمپلی همچنان مشکلاتی وجود دارد اما بدونشک بهینهترین عنوان PC در سال ۲۰۱۵ است.
سخن پایانی
یک سال دیگر هم گذشت و شاهد معرفی و عرضه بازیهای متفاوتی از سوی ناشران و سازندگان آنان بودیم. سال ۲۰۱۵ با تمامی فراز و نشیبهای خود روبه پایان بوده و چیزی که برایمان ماند، خوشحالی و حسرت و یا افسوس بود! نمایشگاه، کنفرانس و مراسم های مختلفی را داشتیم که طبق روال هر ساله برگزار شدند و هیجان و اهمیت خاص خود را داشتند. مسلما در این سال (۲۰۱۵) به جملاتی از قبیل “پیشنمایشی برای عناوین بزرگ… مقدمهای برای آیندهای پربار تر…” بودید و واقعیت کار نیز چنین است. زیرا با نگاهی اجمالی و یک حساب سرانگشتی میتوان به پربار بودن سالی پیشرو یعنی ۲۰۱۶ پیبرد. از حق نگذریم، نمیتوان این موضوع را کتمان کرد که ۲۰۱۵ سال آنچنان پر زرق و برقی برای بهترین پلتفرم بازی (PC) و طرفدارانش نبود. بهینهسازی نامطلوب بازیهای مختلف در سبکهای گوناگون، عدم توجه سازندگان و توسعهدهندگان آنها، نوسانات متعدد قیمت قطعات کامپیوتری، کرک نشدن بهموقع بازی و وجود مشکلات فنی حتی با انتشار بهروزرسانها و روشهای متفاوت برای حل آنها، از جمله عوامل نارضایتی دارندگان PC و پررونق نبودن امسال برای پلتفرم PC بود.
ناگفته نماند که انتخاب رتبهبندی لیست توسط ما صورت نگرفته و مقاله، با اندکی حذف و اضافات، ترجمه شده است.